Bemutató teszt: Ducati Diavel 1260 S 2019 – Így lettem az Ördög cimborája..

 

A bolognai gyár „Ördöge” teljesen megújult 2019-re, erről a Spanyolország egyik legnépszerűbb üdülővárosának tartott Marbella-ban bizonyosodhattak meg a nagyvilág küldöttei.

Marbella egy tengerparti város Dél-Spanyolországban, Andalúzia autonóm közösségének déli részén. 142 ezer fős lakosságából jelentős a külföldiek száma (britek, marokkóiak, skandinávok, németek stb.). A középkorban halásztelepülés, a 19. században vas-, ólom-, és grafit-bányáiról volt ismert. Ma egy elegáns, a hírességek által látogatott üdülőhely.

Amikor 2010-es EICMA-n a Ducati mérnökei bemutatták az akkor teljesen új és egyedülálló Diavel-t, szinte mindenki leesett állal járta körbe az ultra-brutál izomkolosszust, ami aztán az erre a stílusra fogékony motorosok körében hamar nagy népszerűségre tett szert. Nézzük milyen újításokat pakolt bele a Diavel fejlesztőcsapata az új, 2019-es bestiába.

 

 Akik a fejlesztést vezették: Stefano Tarabusi - Product manager és Eugenio Gherardi - Project manager

Hogy mi változott? Szinte minden.. 

Az új Diavel 1260 tervezésénél fontos kritérium volt, hogy a Diavel-re a kezdetektől jellemző, extrém, egyedi és összetéveszthetetlen stílusjegyek szelleme továbbra is szembetűnő legyen.

Ez a motor (ahogy elődje is) gyakorlatilag 3 különböző stílus keveréke lett.

 

Az új fordított patkó alakú nappali menetfénnyel (DRL) ellátott FULL-LED első fényszórónak és az oldalidomba integrált, 3D indexeknek köszönhetően azonnal felismerhető a szemből érkező „rosszfiú”.

A Diavel musclebike stílusához teljesen passzoló látvány fogadja azt, aki a nyergébe ül. A széles fekete kormány, a színes, 3,5” átmérőjű TFT kijelző, a különálló visszajelző lámpák és a kezelőszervek vérvörös megvilágítása azt az érzetet kelti, hogy valóban egy ördögi bestiával van dolgunk.

 

A kormány bal oldalán elhelyezett gombokkal tudunk navigálni a motor menüjében, itt szabhatjuk személyre a már előre beállított 3 motorozási módot (Sport, Túra, Város), valamint aktiválhatjuk a széria felszereltség részét képező sebességtartó automatikát is.

Az ergonómiai kialakításnál a maximális komfort elérése érdekében az alacsony ülésmagasság továbbra is lényeges elemként szerepelt, a magasra húzott kormánnyal és a középre elhelyezett lábtartóval együtt.

Ezen a képen tisztán látszik, hova is pozícionálja a gyártó a Diavelt.

 

Ugyancsak jelentős hangsúlyt kapott az utas kényelme is. A széles, puha üléssel, kellemes térdszöggel, kihúzható hátsó utaskapaszkodóval és az opcionálisan rendelhető háttámlával a legkényesebbek is biztosan elégedettek lesznek.

 

A Diavel 1260 S-nél ahogy a Ducati-tól már megszokhattuk, a futómű is abszolút felsőpolcos, csúcskategóriás termék. Mivel a modell nevében az „S” a sportos karaktert hivatott jelezni, nem volt kérdés, hogy melyik gyártó terméke kerül bele. Bizony-bizony elől-hátul teljesen állítható, arany színű, TiN bevonatos Öhlins cuccokat találunk! Igazán lenyűgöző látvány!

Csúcskategóriás futóműhöz csúcskategóriás fék dukál! Brembo M50 monobloc féknyergek harapnak a 320 mm átmérőjű tárcsákba elől, hátul pedig 2-dugattyús féknyergek lassítják a 265 mm-es tárcsát. A hardware-hez méltó Bosch 9.1MP ABS egység tartozik, aminek a segítségével 3 különböző szint közül választhatunk:
- Level 1: Maximálisan sportos karakterisztika, kikapcsolt kanyar-ABS funkció. Ezen a szinten a rendszer engedi, hogy szabadon játszunk „driftelőset” a méretes hátsó gumival, eközben az első keréken továbbra is ABS vigyáz ránk. 
- Level 2: Biztosítja az egyensúlyt az első és a hátsó kerék között, de sportos motorozáshoz hangolt kanyar-ABS mindeközben vigyáz ránk.
- Level 3: Minden biztonsági funkció aktív, a kanyar-ABS pedig a maximális biztonságra kalibrálva teszi a dolgát.

A Diavel 1260 S vadonat új Trellis vázához teherviselő elemként csatlakozik az ennél a modellnél először használt Ducati Testastretta DVT 1262 változó szelepvezérlésű erőforrás. A váz a két hengerfejnél csatlakozik a motorblokkhoz éppúgy, mint az aluminium segédváz. Az 1600 mm-es tengelytávval és az agilis vázgeometriával a Diavel képes 41°-os dőlésszög elérésére, ennek köszönhetően igazi Ducati telivérhez méltó motorozási élményt kaphat tőle az, aki meg meri rángatni a szarvát.

Mint ahogy arra már számíthattunk, az új Diavel 2019-ben megkapta a már több modellben is nagyszerűen teljesítő 1262 cm³-es Ducati Testastretta DVT (Desmodromic Variable Timing) erőforrást. A változó szelepvezérlésnek és az áttervezett motorvezérlésnek hála a teljesítmény leadás még az alsó fordulatszám tartományban is lineáris ( a maximális forgatónyomaték 85%-a már 3.500-as percenkénti fordulattól a rendelkezésünkre áll), míg tovább forgatva sportmotorokat megszégyenítő erőt (159 LE @ 9500-as fordulaton és 129 Nm @ 7500-as fordulaton) kaphat az, aki elég bátor hozzá. Arról, hogy mindig legyen elég „zab a lovaknak” a full Ride-by-Wire rendszerrel vezérelt Bosch elektronikus üzemanyag befecskendező rendszer gondoskodik.

Ha arra gondolsz, hogy ennek a teljesítménynek a szervizelések alkalmával biztosan borsos ára lesz, akkor tévedsz. A Ducati mérnökei többször kiemelték, hogy időt, pénzt és munkaórát nem sajnálva sikeresen elérték, hogy az olajcsere csak 15.000 km-ként (vagy évente) esedékes, a nagyobb lélegzetvételű DESMO szerviz pedig csak 30.000 km megtétele után válik szükségszerűvé!

 

Több, mint látványos a Diavel széria (2-1) kipufogó rendszere, azonban ha te is azok közé tartozol akik szeretik ha hangos, ha lángol, ha durrog, akkor ne csüggedj, mert a kiegészítőként megvásárolható Termignoni rendszerrel még ördögibb szörnyeteget varázsolhatsz belőle. - csak a szomszédok is bírják cérnával.

Alap esetben egy ekkora teljesítményű V2-es erőforrással bíró musclebike a legtöbb halandó ember számára kezelhetetlen fenevad lenne, de szerencsére ezt tudják Bologna-ban is, ezért az új Diavel 1260 S-be belepakolták a legfejlettebb rider-Aid csomagokat:
- 6 csatornás Bosch IMU (Inertial Measurement Unit)
- 8 fokozatban állítható Ducati Traction Control (DTC) EVO kipörgésgátló
- 3 fokozatban állítható Ducati Power Launch (DPL) EVO rajt automatika
- 8 fokozatban állítható Ducati Wheelie Control (DWC) EVO egykerekezésgátló
- 3 fokozatban állítható Bosch kanyar-ABS EVO
- Ducati Quick Shift (DQS) fel/le EVO

 

Elől 3.5” x 17’’, hátul 8.0” x 17’’ méretű, 10 küllős felniken feszülnek a Pirelli-től érkező Diablo Rosso III 120/70 ZR17 és 240/45 ZR17 méretű gumiabroncsok. Érdekesség, hogy a hátsó 240 mm-es, MotoGP gumikra hajazó abroncsot a Pirelli szakemberei speciálisan a Diavel 1260-hoz fejlesztették a maximális teljesítmény és a lehető legnagyobb futásteljesítmény figyelembevételével.

 

AKKOR MOTOROZZUNK!

 

Már szinte tűkön ülve vártam az új Diavel bemutatóját, valamiért úgy éreztem ez lesz az idei év egyik legizgalmasabb motorja. Mikor végre elérkezett a várva várt nap, kissé felemás kedvvel sétáltam ki a szálloda elé. Sajnos az időjárás nem ígérkezett valami jónak, az előrejelzések szerint átlagosan 5-10 C°-kal számíthattunk hidegebb időjárásra mint ami ebben az időszakban megszokott Spanyolország e részén.
Azonban abban a pillanatban, ahogy a parkolóba érve megpillantottam a 38 db Diavel-t egymás mellett sorakozva végigfutott a hideg a hátamon.. Nem hétköznapi látvány volt.

Ahogy közelebb érek a motorokhoz egyre jobban körvonalazódik az első példány előttem. A Diavel 1260 S-ből már álló helyzetben sugárzik a robusztus, masszív brutalitás, és a mindent maga alá gyűrő erő. Már 10 méterről tiszteletet ébreszt mindenkiben aki csak ránéz. Egyszerűen nem tudom levenni a szemem róla. A stílushoz tökéletesen passzoló nappali mentfénnyel felvértezett első fényszórónál kezdem, aztán percekig elidőzöm a csodás Öhlins teleszkópok és az M50-es monobloc nyergek környékén, majd tovább haladok a masszív tömegként elém táruló gyönyörű motorblokk mentén, míg végül elérek az első látásra igazán kényelmesnek látszó ülés után, a brutális 240 mm átmérőjű, MotoGP stílusú Pirelli Diablo Rosso III hátsó gumiig. A percekig tartó kukkolás után nem tudtam visszafogni magam és azonnal a nyeregbe pattantam. Az ülést elsőre nagyon kényelmesnek érzem és a térdemet sem kell túl hegyes szögben behajlítanom, hogy feltegyem a lábtartóra – kezdésnek jó. A Ducatitól elvárható módon nagyon stílusos a kezelőszervek és a kijelzők elhelyezése a motoron, teljes harmóniában van a motor többi részével. Elsőre úgy tűnik, hogy a kormány nagyon messze van tőlem, ráadásul hatalmasnak érződik a tank is előttem. Stefano és Giulio a Ducati-tól bíztatnak, azt mondják, higgyem el, hogy ennek ellenére meglepően könnyű lesz vele motorozni a technikás kanyarokkal tarkított szerpentinen.. - Hát, hiszem ha látom!

Egyszer csak elhagzik a bűvös mondat: „Guys, please start the engine!”
Az új Diavel-nek már a széria kipufogóval is igazán tiszteletet ébresztő, hörgős hangja van, szinte nem is értem, hogy tudták ezt az Euro4-es normáknak megfelelve összehozni. - mondjuk nem is igazán érdekel, a lényeg, hogy alapból jó hangja van!

Indulás után hamar kikeveredünk a városból, majd megteszünk pár km-t autópályán, szükségem is van erre az időre, az elején valahogy nem találom a helyem a Diavel nyergében. Egy ilyen egyedi motoron egyszerűen időbe telik mire az agyam felfogja, hogy mi is az, ami alattam van, mert ugye nem is superbike, nem is sportos csupaszmotor, és ugyancsak nem cruiser. Az autópályát elhagyva gyors kanyarokkal tűzdelt szerpentinre visz az utunk. A kanyarvadászat elején kissé szokatlan a 240-es hátsó gumi, de 5 perc szerpentinezés után teljesen hozzászokom, aztán szépen lassan összebarátkozunk az Ördöggel.

A ducatis srácok tényleg nem vicceltek, a motort olyan könnyedén lehet egyik kanyarból a másikba tenni mintha egy 2 számmal kisebb gép lenne alattunk. Kétségkívül hatalmas szerepe van ebben az új váznak, az elől-hátul teljesen állítható Öhlins futóműnek és a kifejezetten erre a motorra fejlesztett Pirelli Diablo Rosso III hátsó guminak.  Tiszta élvezet!

Az időjárás nem túl kegyes hozzánk, a melegebb helyeken 12-13 C°-ban motorozunk, de a magasabban fekvő területeken 2-3 C° fogad minket. A hűvös idő és a hideg aszfalt ellenére rendkívül élvezetes motorozást hozunk össze, az XXXL méretű hátsó gumi még ilyen körülmények között is nagyszerűen tapad, simán dönthetjük lábtartóig a motort. Bár a lábtartó kényelmi szempontok miatt valamivel alacsonyabban helyezkedik el, mint egy sportos csupaszmotoron, pozíciója így is bőven megfelelő a sportos használathoz. A fékek természetesen tökéletes munkát végeznek, ez nem is csoda, hisz pár évvel ezelőtt még csak a csúcskategóriás supersport motorokon használták őket. 

A körülményekre való tekintettel a Diavel-t túra (Touring) módban használtam a legtöbbet, viszont a gyári beállítástól eltértem és a motor teljesítményét a maximumra állítottam, így gyakorlatilag optimális biztonság mellett gazdálkodhattam a maximális teljesítménnyel és higgyétek el, még azóta sem lehet lemosni a vigyort az arcomról!
A nap végére kiderült, hogy a kényelem terén sem túloztak a srácok. Az egész napos motorozás dacára sem éreződött kényelmetlennek a motor és még az amúgy kényes térdem sem fájdult meg – ez már tetszik!

Gondolva azokra, akik több napos túrákra szeretnének menni a bestia hátán, megvásárolható a Ducati gyári kiegészítői között az erre a motorra tervezett túra csomag, ami többek között 2 db 18 L-es oldaldobozzal, háttámlával, markolatfűtéssel és túra plexivel szolgálja a hosszú utazások alatti komfortot a vezetőnek és utasának egyaránt.

 

A nap végén, ahogy közeledtünk a szállásunk felé legszívesebben sarkon fordultam volna és lecsavartam volna még egy vad keringőt az Ördöggel!

Az új Ducati Diavel 1260 S összességében tökéletesen beteljesíti azt, amire tervezték. Lenyűgözően impozáns vonalainak köszönhetően mindenhol felhívja magára a figyelmet, erőt sugárzó megjelenése pedig egyértelművé teszi, hogy egy igazi fenevad! Bár erejéhez és méreteihez képest megdöbbentően kezes és bizalmat ébresztő, használata mindenképp tapasztalt kezeket kíván!

És tényleg #SoGoodToBeBad!
#Diavel1260S #DucatiDiavel #DucatiMotor

További információ:  Ducati Magyarország
                               http://www.ducatidibosco.hu/
                               info@ducati-motor.hu
                               +36204628899

Szöveg: Miatta János

Képek: Ducati Motor Holding

Műszaki Adatok:

Motor

Típus 90°-os L Twin kéthengeres, hengerenként 4 szelepes, dupla gyújtógyertyás, Testastretta 11 Desmodromic, folyadékhűtéses
Hengerűrtartalom 1262 cm3
Furat és löket 106 x 71,5 mm
Kompressziós arány 13,0 : 1
Teljesítmény 117 kw -159 LE @ 9500 ford./perc
Nyomaték 129 Nm @ 7500 ford / perc
Befecskendezés Bosch elektronikus befecskendező, Mikuni eliptikus fojtószelepek, RBW
Kipufogó 2-1-2 rendszer beépített katalizátorral és lambdaszondával, kettős aluminium dobbal
Emisszió EURO 4

Váltómű

Típus 6 sebességes, gyorváltóval - DUCATI Quick Shift EVO fel/le 
Első Első Egyenes fogazású kerekek, arány: 1.84:1
Hátsó Lánc, elöl 15 fogszámú, hátul 43 fogszámú lánckerék
Kuplung Nedves, többtárcsás, hidraulikus munkahengerrel, Self-servo, csúszó

Adatok

Váz Térhálós, kettősfalú acélcsőváz
Tengelytáv 1600 mm
Első villaszög 27°
Első felfüggesztés Öhlins 48 mm-es fordított, teljesen állítható USD villa, TiN bevonattal
Első teleszkópút 120 mm
Első fék 2 x 320 mm-es félig úszótárcsa, radiális rögzítésű Brembo M50 monoblock 4 dugattyús féknyereg, Bosch Cornering ABS Evo
Első kerék 14 küllős könnyűfém, 3.50 x 17
Első gumiabroncs Pirelli Diablo Rosso III 120/70 ZR 17
Hátsó felfüggesztés Teljesen állítható Öhlins monoschock, egykarú alumínium lengőkar
Hátsó teleszkópút 130 mm
Hátsó fék 265 mm-es tárcsa, 2 dugattyús Brembo féknyereg, Bosch Cornering ABS EVO
Hátsó kerék 14 küllős könnyűfém, 8.0 x 17
Hátsó gumiabroncs Pirelli Diablo Rosso III 240/45 ZR 17
Üzemanyagtank 17 liter / 3.5 liter tartalék
Saját tömeg 218 kg
Ülés magasság 780 mm

Egyéb

Felszereltség 3,5" TFT kijelző, Riding modes, Ducati Safety Pack (Bosch kanyar ABS EVO + DTC EVO + DWC EVO), DPL EVO (Ducati Power Launch), RbW, Cruise control, Hands-free, Full-LED világítás +DRL, Kormánykapcsolók háttérvilágítással, Bluetooth modul, Infotainment system, automatán kikapcsolódó irányjelző, Ducati Multimedia System (DMS)
Garancia 2 év km megkötés nélkül
Verzió Kétüléses