TESZT: Ducati Hypermotard 950 / 950 SP avagy „Te most Szórakozol velem?!”

 
Húzósan indult az idei év, hiszen már januárban kipróbálhattuk az olasz gyártó egyik legizgalmasabb 2019-es dobását, az új Ducati Hypermotard 950 / 950 SP-t.

A bemutatóra a Kanári-szigetek harmadik és egyben névadó szigetén, Gran Canaria-n került sor. A helyi lakosok elmondása alapján itt az év 365 napjából 320-ban süt a nap, így hát nem csoda, hogy a Ducati is sűrűn szervezi ebbe a térségbe a különböző eseményeket és sajtóbemutatókat.

 

Rubén Xaus, Ducati Hypermotard 1100 2007 / Rubén Xaus,  Ducati Hypermotard 950 – 2019

A tesztet megelőző tájékoztatón egyértelművé tették a kitűzött célt: újradefiniálni a „FUN-BIKE” fogalmát és megalkotni az 1100-es Hypermotard örökségére méltó utódot, az igazi Hulingát!

Domenico Leo Vehicle Project Manager egyértelműen kijelentette, hogy a tervezéskor elvetettek minden olyan ötletet (pl. gyári oldaldoboz tartó konzol) aminek a megvalósítása kompromisszumokat igényelt volna a kezelhetőséggel, kompaktsággal és könnyedséggel szemben.

 

Az új modellt három szóval kívánták összefoglalni: IZGALMAS, FELHASZNÁLÓ/MOTOROSBARÁT ÉS FEJLETT

Izgalmas:
Megjelenése igazán agresszív, supermotos kinézetét tovább fokozzák az ülés alá húzott kipufogó dobok és a legendás 916-os Ducati kipufogó rendszerét idéző kipufogó csövek. Természetesen nem hagyták el a mára ikonikussá vált csőrt sem, ami fölött az idei évtől DRL-t (Daytime Running Light – nappali menetfény) magába foglaló első fényszóró kapott helyet. Nem csak külső jegyeknél érhető tetten változás. 
Az erőforrást is átdolgozták: magnézium szelepfedeleket (-1,5kg), valamint új dugattyúkat és mapping-ot kapott, ennek köszönhetően 114 LE áll a rendelkezésünkre 9000-es fordulaton, valamint 96 Nm nyomaték 7500-nál. Átlépve a 3000 ford/perc határt már nyomaték 80%-a rendelkezésünkre áll, 5000 és 9000 között pedig folyamatosan a maximális forgatónyomaték több mint 88%-ból gazdálkodhatunk, ami igazán széles tartományban teszi lehetővé, hogy megtapasztaljuk a huligán élet finomságait. 

Felhasználó/Motorosbarát:

A könnyen kezelhető motorok fejlesztésének első lépése, hogy lefaragd a súlyt ahol csak tudod és ha ez megvan, gondolkozz tovább, hogyan tudnád ezt még fokozni..

A Hypermotard 950-nél nem sajnálták az időt és gondolkoztak, így tudtak összehozni például további 1 kg megtakarítást a klasszikus „Trellis Style” csőváz kialakításánál.

Az újratervezett váznak köszönhetően a motor középső része (az ülés alatt) kivételesen keskenyre sikerült (-53mm a korábbi Hypermotard 939-hez képest!!), ami azt eredményezi, hogy az egyébként 870 mm (890 mm az SP modell esetében) magasságú ülésről ugyanúgy leér a lábunk mintha egy 20 mm-rel! alacsonyabb motoron ülnénk. Hogy miért van ez?

Az alábbi ábra segít megérteni:

C - Belső lábhossz   S - Ülés profil   W - A földet teljesen elérő talpak középpontának távolsága
A fenti ábra alapján egyértelműen kijelenthetjük, hogy minél szélesebb egy motor, annál nehezebben ér le róla a lábunk. Mivel a Ducati Hypermotard 950 különösen keskeny, ezért  a viszonylag nagy ülésmagasság ellenére, rajta ülve jóval alacsonyabbnak érződik mint ami valójában.

Ha már a váznál járunk úgy érzem mindenképp meg kell említenem, hogy a segédváz kialakításánál is egyedüli célként szerepelt a tervező asztalon, hogy minél kezesebb és könnyedebb legyen a motor, így feláldozták a gyári oldaldobozok felszerelésének a lehetőségét is.
„Egyébként is, aki dobozolni akar vegyen magának egy Multistrada 950-et!”


A kényelem fokozása érdekében szélesebb lett a kormány, a tank és a váz pedig együttesen keskenyebb.

 

A vázzal tökéletes összhangban van az új, 2 db 45 mm-es, teljesen állítható, pehelykönnyű Marzocchi villát magába foglaló első futómű (ami 500 grammal nyom kevesebbet a mérlegen), valamint az egyoldalú lengővillával ugyancsak remek párost alkotó, állítható Sachs mono-shock rugóstag.

 

Az SP változatnál eggyel komolyabbra vették a tervezők figurát, itt nem volt kérdés, mindenből a legjobbnak kellett belekerülnie. Ennek köszönhetően a Ducati Hypermotard 950 SP-nél olyan finomságokkal találkozhatunk, mint a 48 mm átmérőjű, teljesen állítható Öhlins villák elől, illetve ugyancsak teljesen állítható Öhlins rugóstag hátul. Ezeknél a futómű elemeknél hosszabb a rugóút is (+15 mm elől és +25 mm hátul), ennek köszönhetően elérhetővé válik pályán az akár 47 fokos dőlésszög elérése.

A Ducati Hypermotard 950-en 320 mm-es tárcsákat találunk, amikbe a radiális fékmunkahengerrel vezérelt 4 dugattyús Brembo Monobloc M4-32 fékek harapnak. Az aszfalttal minden körülmények között tökéletes kapcsolatot pedig a Pirelli Diablo Rosso III abroncsai garantálják.

 

Szuper könnyű, kovácsolt Aluminium Marchesini felnik és a Panigale V4-en is nagyszerűen  teljesítő Pirelli Diablo Supercorsa SP v3 teszi még különlegesebbé az SP változatot.

Hidraulikus kuplung, állítható kartávolság, még professzionálisabb kinézet.

 

Fejlett:

Az új Ducati Hypermotard 950 fejlett elektronikai csomagjának alapjául a már a csúcsomodelleken bemutatkozó és nagyszerűen teljesítő 6 csatornás Bosch IMU platform szolgál, ami szinte mindent figyel és „mindent lát”. Az IMU (Inertial Measurement Unit) által mért adatokat használják fel a Hyper-ben szolgálatot teljesítő Rider-Aid(motorost segítő) rendszerek:

 -          ABS Cornering Bosch EVO, Ducati Slide by Brake funkcióval

-          Ducati Traction Control (DTC) EVO kipörgésgátló

-          Ducati Wheelie Control (DWC) EVO egykerekezésgátló

-          Ducati Quick Shift fel/le (DQS) EVO gyorsváltó

Már szinte magától értetődik, hogy 3 különböző motorozási mód (Ride mode) közül választhatjuk ki a nekünk és az adott helyzettnek legjobban megfelelőt.

A Sport mód tökéletes választás, ha kanyarokkal tűzdelt utakat, vagy épp a versenypályát vesszük célba. Ebben a módban a teljes teljesítmény a lehető legdirektebb módon áll a rendelkezésünkre. Aki pedig igazán szeretne belekóstolni a supermoto feeling élvezeteibe, átválthatja az ABS szintet 1-re, amin már lehetséges a hátsó kerék csúsztatása is.

Túra/Touring mód azoknak lett kitalálva, akik egy izgalmas országúti túra alkalmával továbbra is élveznék a teljes teljesítmény adta örömöket, azonban ilyenkor előnyben részesítenék a selymesebb gázreakciót és a fokozottabb ABS felügyelet adta magasabb biztonsági szintet.

A Város/Urban mód kifejezetten a nagyvárosi területeken (ahol az útburkolat tapadása korántsem tökéletes) lehet igazán hasznos. A minden helyzetben elegendő 75 LE-re csökkentett teljesítménnyel és a maximális biztonságra optimalizált ABS felügyelettel igazán könnyedén vehetők a betondzsungel kihívásai.

FONTOS: A módok alapból a gyári javaslat szerint vannak beállítva (POWER MODE, DTC, DWC, ABS), azonban ha változtatni szeretnénk azt szabadon megtehetjük, így a saját motorozási stílusunkra szabhatjuk a motorunk!

 

MENETPRÓBA

 

Az új Hypermotard 950 kipróbálásra a teszt napján egyaránt lehetőségünk nyílt zárt pályán és Gran Canaria kanyargós útjain egyaránt. A reggeli kávé után egyből a Circuito de Maspalomas versenypálya felé vettük az irányt, ahol már vártak ránk a szépen, egymás után felsorakoztatott, fullosan felszerelt Hypermotard 950 SP tesztmotorok.

Mivel eddig hozzám nem állt túlzottan közel a supermoto stílusú motorok világa és a pályamotorozást is csak érintőlegesen próbáltam ki, izgalmakkal telve lépdeltem a nekem kijelölt, már állóhelyében is színtiszta agresszivitást és erőt sugárzó Hyper felé.

Az első ránézésre meglehetősen magasnak tűnő motorról könnyedén leért a lábam, egyértelműen érezhető az ülésen és a vázon végrehajtott változtatás pozitív hatása. Amint lehet beindítottuk a motorokat és hagytuk, hogy a rájuk szerelt Termignoni kipufogó rendszer hangja kényeztesse a fülünket. Duruzsolása folyamatos rosszalkodásra csábított.. Hamarosan kezdetét is vette a 3 etapra szeparált pályamotorozás. 
Az első körök alatt arra fektettem a hangsúlyt, hogy a lehető legjobban ráérezzek a motorra, hiszen számomra egyáltalán nem megszokott a stílus, valamint a pálya sem.

Már az első körök alatt sikerült otthon éreznem magam a motoron, a felismerés pedig ami utána következett, szinte kalapácsként vert fejbe.. A kezelhetőségre egyszerűen nem lehet szavakat találni, gyakorlatilag akkor és azt csinálsz vele amit akarsz, szinte lehetetlen zavarba hozni. Csúcskategóriás felsőpolcos fék-futómű-gumi komponensek nem hazudtolják meg magukat és olyan élményt adnak, ami mélyen beleég az emlékezetembe.
- még most is mosolyogva gondolok vissza.. 

 

A Termignoni rendszerhez természetesen racing elektronikát is ad a bolognai gyár, aminek köszönhetően minden kigyorsítás egy katarzissal ér fel és ezt tovább fokozza a hibátlanul és pontosan működő DQS EVO gyorsváltó. Ahogy egyre jobban bemelegedtem, csak még inkább jobban és jobban élveztem körről-körre. Többször hibáztam, de annyi tartalék volt a fékekben, a futóműben és a gumikban, hogy szinte minden helyzetet könnyedén oldottam meg velük. 
Minden jó véget ér egyszer, így sajnos a Ducati Hyparmotard 950 SP pálya tesztnek is hamar vége lett.. Egymás után intettek le minket a napsütéses versenypályáról és állítottak a helyünkre, hogy a délutáni csapat számára is mindent előkészíthessenek.  Ahogy lekerültek a sisakok, szinte mindenki arcán hatalmas vigyorral mesélte el az élményeit a mellette állónak. Ilyen az, ha egy csúcskategóriás "Fun-bike" kerül a halandó ember kezei közé.

Ebéd után, utcai motoros ruházatot öltve pattantunk fel a közúti használatra optimalizált, teljesen széria, extrák nélküli Hypermotard 950 motorokra. Ezeknek a nyergében vette kezdetét a délutáni kanyarvadászat, illetve előtte még át kellett vágnunk a városon. Leküzdeni a városi csúcsforgalmat ezeknek a motoroknak a nyergében inkább szórakozás, mint szenvedés: egyenes háttal, magasan ülünk ennél fogva jól elláthatunk az autók felett, a keskeny, könnyű motorral pedig erőfeszítés nélkül manőverezhetünk és haladhatunk előre (természetesen a biztonságot maximálisan szem előtt tartva). 

A várost elhagyva lenyűgöző tájakon vezetett az igazán élvezetes, kanyarokkal gazdagon fűszerezett utunk. Tisztán érezhető volt a különbség a normál és az SP változat között. Míg az Hypermotard 950 SP egy valóban pályára termett precíz és pontos fegyver, addig a másik sokkal inkább alkalmasabb városi csordogálásra vagy tempósabb kanyarvadászatra, futóműve pedig kevésbé feszesebb, ennél fogva az úthibákat és a fekvőrendőröket jobban tolerálja. A közepes tempójú utcai szakaszok és hegyre felvezető szerpentinek teljesítése alatt is végig stabil maradt a motor, bizonytalanságnak a legapróbb jelét sem éreztem. A széles kormánnyal igazán könnyen manőverezhettünk és kerülhettük el a néha-néha a sávunkba áttévedő német turistabuszok „támadásait”.

Összességében nagyszerű napot tölthettünk el a Hyperek nyergében, amit kaptunk tőlük az pedig csak az amit ígértek, a motorozás színtiszta élvezete.
Ezt nevezem FUN-BIKE-nak!

#GameOn #Hypermotard950

Árakért és további információért kattints:

http://www.ducatidibosco.hu/   http://fullgas.hu/

 DUCATI MAGYARORSZÁG        @ducati_hungary

Szöveg: Miatta János
Képek: Ducati Motor Holding